20% på alla RYAMATTOR - kod shaggy20 (tom 31/5)

Köpvillkor


Allmänt


Nöjd kund-garanti

Vi vill att alla våra kunder ska vara 100% nöjda genom hela köpprocessen hos oss på Kilands mattor. För att uppnå detta gör vi allt vi kan för att leverera din beställning så fort som möjligt. Vi svarar snabbt på frågor via mail och telefon. Skulle inte din matta passa, har vi gjort det så enkelt som möjligt för dig att skicka tillbaka den. 

Vi har fri returfrakt på alla våra mattor (undantaget heltäckningsmattor och andra mattor på metervara. Dessa mattor kan vi skicka kostnadsfria provbitar på innan du beställer, så att du kan se och känna på mattan innan du beställer). 

Vid en retur återbetalas hela köpbeloppet, inklusive ursprungsfrakten. På detta viset vill vi att du ska känna dig 100% trygg och att du ska bli 100% nöjd när du handlar av oss på Kilands mattor.  

Du kan läsa mer om ångerrätten och hur returer går tillväga längre ner på sidan.

Priser

Alla priser i webbutiken är angivna inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och prisfel. Vi förbehåller oss rätten att ändra felaktiga priser utan förvarning, och även rätten att upphäva order där varor med fel pris förekommit. Om du har köpt en vara med felaktigt pris, kommer du att bli kontaktad av oss.

Måttavvikelser och nyansskillnader

En måttavvikelse på +/- 1-4 cm kan förekomma på din beställda mått vid köp av heltäckningsmattor. Vid köp av entrémattor på metervara kan en måttavvikelse på +/- 1 cm förekomma.

Vårt mål är att våra produktbilder i största möjliga mån ska återspegla verkligheten. Dock kan det i produktbilder förekomma mindre skillnader i nyanser och färgtoner mot i verkligheten, skillnader som orsakas av exempelvis olikheter i ljus som mattan betraktas i, eller på olikheter i de bildskärmar som produktbilden betraktas på. Vi reserverar oss också mot att provbitar kan variera något i färgnyans mot den rulle som mattan sedan kapas ifrån, då det kan förekomma nyansskillnader mellan olika tillverkningstillfällen.

Garanti

 Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.


Betalning


Klarna checkout

Vi samarbetar med Klarna för alla våra betalningar genom Klarna Checkout. I Klarna Checkout kan du välja att betala med kort, internetbank, faktura, delbetalning och Klarna Direkt. Klarna hanterar alla dina uppgifter på ett tryggt och säkert sätt. 


Frakt och leverans


Leveranssätt

Hos oss kan du välja mellan olika leveranssätt.

Ombud

Alla mattor skickas med DHL. Mattor med en bredd på upp till 150 cm skickas till ombud (DHL Service Point) och kostar 95 kr.

Hemleverans

Mattor med en bredd över 150 cm skickas med hemleverans hem till dig som kund* och kostar 295 kr. DHL kontaktar dig för att boka en tid då det passar om leveransen är en hemleverans. Om du inte vill ha din beställning med hemleverans i de fall måtten är förstora för att levereras till Service point-ombud kan du välja att hämta upp på närmaste DHL-terminal. För att välja upphämtning på terminal väljer du Hemleverans men anger senare till DHL att du vill hämta på terminal.Du har alltid möjlighet att välja till hemleverans mot en något högre fraktkostnad även för mindre mattor som normalt sett skickas till Service point-ombud. Mattor med en bredd över 150 cm skickas alltid direkt hem till dig.

Hämta på terminal

Du har alltid möjlighet att själv hämta din beställning på terminalen även om beställningen är tänkt att köras ut. Detta kan ibland vara smidigt om du inte har möjlighet att passa en tid hemma och om du har relativt nära till terminalen.

Företagsleverans

Beställer du till ditt företag kan du välja företagsutkörning. Din beställning levereras då dagtid mellan 8-16 och ingen avisering kommer att ske. Adressen som din beställning ska levereras till måste vara bemannad. 

Leveranstid

Alla beställningar som läggs innan kl 13.00 mån-fre och som är märkt som "Lagervara" skickas normalt samma dag. Din order levereras med DHL och är framme inom 1-4 arbetsdagar. På varor som inte är lagervaror ser du leveranstiden angiven på respektive vara. 

*Undantaget är mattor som går att vika ihop (Exempelvis trasmattor, koskinn och vissa orientmattor. Dessa skickas till Service point-ombud) och kostar då 95 kr i frakt.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Transportskador

Om en transportskada mot förmodan skulle uppstå under leverans gäller följande:

Vid synlig skada i samband med leverans av varan, ska detta noteras innan du som mottagare kvitterar sändningen. Denna notering görs av chaufför manuellt på kvittenssedel eller i chaufförens handdator.

Ta också en bild på emballage samt skadad vara. Skicka bilderna i ett mejl till vår kundtjänst, så att vi kan påbörja en reklamation snarast möjligt.

Alla skador, synliga som dolda, som uppkommit under leverans ska meddelas oss snarast möjligt, senast inom sju dygn. Vår rekommendation är därför alltid att syna din levererade vara direkt efter leverans för att säkerställa att din beställda vara är hel och i godtagbart skick.

Outlösta paket

Outlöst paket eller hemleverans som inte tagits emot trots upprepade försök kommer att debiteras med 195 kr. Vid specialbeställningar och produkter på metervara så debiteras hela ordervärdet.


Ångerrätt och öppet köp


Returfrakten är helt gratis och vi återbetalar även alltid ursprungsfrakten. Vid en retur får du en returfraktsedel från oss som du använder för att skicka tillbaka mattan eller mattorna med via DHL.

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 90 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men självklart får du lägga ut och testa mattan eller produkten. Kilands mattor tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Heltäckningsmattor, balkong- och altanmattor, entrémattor på metervara och gångmattor på metervara som skurits till efter kunds önskade mått omfattas ej av ångerrätten. 


Reklamation


Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Kilands Mattor tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Kontakta alltid oss på Kilands mattor via mail eller telefon direkt då du upptäcker ett eventuellt fel på din matta som kan vara grund till reklamation. Vi byter alltid ut skadade och feltillverkade mattor.


Övrigt


Sekretess, säkerhet & personuppgifter

Kilands mattor hanterar dina personuppgifter enligt GDPR-lagstiftningen. Vi sparar enbart uppgifter som är nödvändiga för att köpavtalet ska kunna uppfyllas. Kilands mattor lämnar inte ut de personuppgifter som du uppgett vid köp till tredje part. Vi skickar enbart nyhetsbrev med information och produkterbjudanden till dem som har valt att få dessa utskick från oss. Du kan enkelt avregistera dig från nyhetsbrevet via länk i mailet eller via kontakt med oss på Kilands mattor. 

Cookies

En cookie är en textfil som skickas ifrån en websida, t.ex. Kilands mattor till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss mm. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.

90 dagars öppet köp
Snabb leverans
Fri retur
Trygg e-handel